論文名 | 幼稚園と家庭を結ぶ食育プログラムの評価 |
論文名(別言語) | Evaluation of a Nutrition Education Program Linking Kindergartens and Homes |
記事種別等 | 食品栄養分野 : 原著 = Food and Nutrition : Paper |
著者名 | |
著者名(別言語) | KANEDA, Naoko / KOYASU, Ai / OHATA, Chitsuru / KAJI, Akiko / OTA, Manami / HARUKI, Toshi |
本文(PDF) | ( 1.0MB) ダウンロード回数: 回 |
この文献へのリンクには次のURLを使用してください | |
抄録・内容(日) | 幼稚園での食育を家庭での食育につなげ日々の生活の中で食育を推進していくにあたり,4・5歳児とその保護者を対象とする食育プログラムを幼稚園教諭と協同で作成し,幼稚園教諭,保護者と連携,実施し,その有用性について検討した。作成した食育プログラムは,幼稚園教育要領を踏まえ,4・5歳児の発達段階に即した「楽しみながら食に親しむ」内容とし,子どもが主体的に食に関わる体験をすることをねらいとした。各回の食育の後,幼稚園教諭および保護者を対象に質問紙調査を実施し,食育プログラムの有用性,および幼稚園から家庭に食育をつなぐことができたかについてケーススタディデザインにより評価を行った。幼稚園教諭による評価,および家庭における子どもと保護者の食に関する会話や食育実施の結果より,作成した食育プログラムは概ね4・5歳児の発達段階に即し,園児が関心をもって積極的に参加できる内容であり,幼稚園と家庭を結ぶ食育推進に向けての一助となることが示唆された。今後の食育推進にあたり,プログラム構成・教材の改良とともに,食育の担い手となる幼稚園教諭,食生活改善推進員に向けた研修を行う必要があると考えられる。 |
抄録・内容(英) | In this study, a nutrition education program for 4,5-year-old children and their parents was developed and tried, and its effectiveness was evaluated. In this program, kindergarten teachers and parents cooperated to promote nutrition education in everyday life by linking the nutrition education provided in kindergarten to the nutrition education provided at home.The objective of the program based on kindergarten education guidelines was to encourage children in the preschool developmental stage to be proactive in understanding the concept of nutrition by familiarizing themselves with the concept while having fun. After the program ended, a survey was administered to kindergarten teachers and parents. The effectiveness of the program as well as its success in linking kindergarten to home nutrition education was explored through case studies. Evaluations of the program by kindergarten teachers, conversations between parents and children about foods and nutrition education at home suggested that the program contributed to linking kindergarten to home nutrition education. Additionally, most of the 4,5-year-old children were interested in the program and could enthusiastically engage with its contents. To promote nutrition education in the future, in addition to revising program contents and improving educational materials, it will be necessary to train kindergarten teachers and health mates. |
言語 | jpn |
ページ開始 | 27 |
ページ終了 | 39 |
キーワード(日) | |
キーワード(英) | |
著者版フラグ | publisher |
著者所属(日) | 大阪市立大学 / 四天王寺中学校 / 健彩青果 / 大阪青山大学 / 株式会社カーブスジャパン / 大阪市立大学 |
著者所属(英) | Osaka City University / Shitennoji Junior High School / Kensai-Seika / Osaka Aoyama University / Curves Japan Co., Ltd. / Osaka City University |
1人目の著者情報 : KAKEN | |
1人目の著者情報 : その他 | |
6人目の著者情報 : KAKEN | |
6人目の著者情報 : その他 | |
収録物名 | |
収録物名(別言語) | Journal of human life science |
巻 | |
刊行年月 | 2015-03 |
出版社 | 『生活科学研究誌』編集委員会 |
ISSN | 1348-6926 |
雑誌書誌ID(NII) | AA11847609 |
大阪市大OPACへのリンク | SB50101050 |
資料種別 | |
資料種別(英語) | Departmental Bulletin Paper |
JaLC DOI | info:doi/10.24544/ocu.20180308-007 |