抄録・内容(日) | (1)シーショア・テストが測定している音楽的才能の因子構造に関し, 発達的視点より, 若干の解明を試み, 下位検査のもつ測定の意義を考察した。 / (2)資料は, 山松のシーショア・テストによる1967年の調査資料のうち, 大阪市内の住宅地区を選定し, さらに小学校5年, 中学1年および中学3年をそれぞれ140名(男子70名, 女子70名)ずつ抽出したものを用いた。 / (3)ピアソンの相関係数により, 学年別にシーショア・テストの内部相関を求め, 因子分析はサーストンの完全重心法によった。 / (4)強弱と長短が, 小学校5年, 中学1年, 中学3年を通じて, 因子Aに, いずれも高い負荷量を有し, 相互に類似した音楽的才能を測定しているように思われる。なお, この因子は, 感覚的な鋭敏性に関するものと考えられる。 / (5)音記憶は, 上記年令段階を通じて, 因子Bに一貫して, 比較的高い因子負荷量を有している。また概して共通性は高い。 / (6)音色は, 上記年令段階で, 概して共通性が低く, 一種の特異的能力を測定しているものと推定せられる。 / (7)音記憶は, 統合性において, 強弱と長短は, 鋭敏性において, それぞれ音楽的才能の重要なる要因と考えられる。 |
抄録・内容(英) | 1. This paper aims te examine the factor structure of musical talent in some different age groups measured by Seashore Measures and to consider the significance of the subtests of the measures. / 2. We used a part of the materials of the investigation which was made by Yamamatsu with the Seashore Tests in 1967. The sampling was as follows. / 5th grade of primary school…male 70 female70 / Ist grade of junior high school…male 70 female70 / 3rd grade of junior high school…male 70 female70 / 3. The inter-relations in every stage were examined with Pearson's coefficient corelation. The factor analysis was done through Thurstone's complete centroid method. / 4. It seems that the loudness and time are the mutually resemble talents, because in every age group they show a heavy factor loading on Factor A. This factor seems to be concerning the sensitiveness. / 5. The tonal memory shows a relatively heavy factor loading on Factor B and a high communality in every stage. / 6. We may regard the timbre as a special talent, because it shows a low communality in general. / 7. The tonal memory seems to be an important element concerning the whole of the musical talent. The loudness and the time are also important concerning the sensitiveness. |